Data consultant onderwijs – Ronald Ferket

“Het enthousiasme uit het onderwijsveld is zo motiverend; we zijn echt iets nieuws aan het doen, iets innovatiefs. Dit zijn project met impact, voor de school maar vooral voor de student.”

Ronald Ferket CINOP 2021
Ronald Ferket

Typisch CINOP

“Ik ben bij CINOP binnengerold als werkstudent, en meteen blijven hangen. Wat mij trok was de ongelofelijke diversiteit aan projecten waaraan je hier werkt. Ik heb mijn eigen ‘winkel’ binnen CINOP. Met mijn collega’s, maar vanuit mijn eigen visie, kan ik een propositie opbouwen, met veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat moet je ook wel liggen, daar moet tegen kunnen. Zeker voor de inzet van Data Science is het geen gespreid bedje. We leren al doende en experimenteren: wat werkt wel, wat niet?  

Data-ondersteund onderwijs : dit is nog maar het begin

“Mijn werkweek bestaat uit heel veel klantcontacten. Ik werk veel aan projecten, en ben daarnaast bijna de helft van mijn tijd bezig met netwerken, relaties onderhouden en nieuwe relaties aanknopen. Om te horen wat er speelt, welke vragen er zijn, waar we bij kunnen helpen. Ook met het oog op acquisitie. Ontzettend interessant om te ontdekken welke ontwikkelingen er zijn in de markt rondom data-ondersteund onderwijs; we staan nog maar aan het begin. Er zijn zoveel bewegingen die we samen met de scholen teweeg kunnen brengen.”  

Inzichten rondom de student journey

Ronald zet zijn kennis over Data Science in binnen diverse onderwijsprojecten. Bijvoorbeeld door opleidingen te helpen om data met student analytics of learning analytics te vertalen naar concrete inzichten. Wat is de route naar een succesvol doorlopen studie? “We vertalen ongestructureerde data naar inzichten waarmee je de route van een student door het curriculum kunt volgen, en de student beter kunt ondersteunen. Met als resultaat: de student beter op zijn plek (en minder uitval), niet alleen binnen een opleiding maar over onderwijsteams en opleidingen heen. “ 

“Met data kunnen we noodzakelijke curriculumaanpassingen in beeld brengen. Ik werk bijvoorbeeld voor het Albeda college en voor Fontys ICT. En bij ROC van Amsterdam gebruiken we Data Science om de kans op voortijdig schoolverlaten te inventariseren. En ook heel interessant: het effect van feedback en begeleiding van studenten in beeld brengen, zodat je dat voortaan nog gerichter kunt aanpakken.”   

Er is nog zoveel te doen

“Ik vind het ontzettend leuk om het verhaal te vertellen over de mogelijkheden voor Data Science in het onderwijs. Er is nog zoveel te ontginnen, nog zoveel te doen! Het enthousiasme uit het veld is zo motiverend; we zijn echt iets nieuws aan het doen, iets innovatiefs. Dit zijn projecten met impact, voor de school natuurlijk maar vooral ook voor de student. Met data rondom de student journey kunnen we het curriculum beter laten aansluiten op de wensen en ondersteuningsvraag van de student. Voorheen zou zo’n student wellicht uitvallen, maar we kunnen beter passend onderwijs ontwerpen, meer modulair, met belangrijke effecten op studentenwelzijn en toegankelijkheid van onderwijs.” 

In de Data Coalitie ondersteunt en stimuleert CINOP, samen met ROC’s, SAMBO-ICT en JADS (Jheronimus academy of Data Science), data-ondersteunende initiatieven bij onderwijsinstellingen. Zoals een aanpak tegen Voortijdig Schoolverlaten (VSV) of het stimuleren van studiesucces. “Daar ben ik echt trots op, dat we gezamenlijk zo’n initiatief van de grond hebben gekregen. Twee jaar geleden was er nog niks op dit terrein. We gaan heel ‘hands-on’ aan de slag samen: niet wachten tot we het zeker weten maar gewoon experimenteren, en al doende kennis ontwikkelen.  

We zijn goed op weg, maar ik wil meer: grote projecten oppakken en Data Science structureel inzetten voor beter onderwijs. Zodat we echt impact gaan realiseren in het onderwijs in Nederland, om Nederland nummer 1 in leren te maken.”