Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

21 juni 2019
Hoe kunnen mbo-instellingen opleidingsteams beter ondersteunen bij het werken aan onderwijsverbetering? In een praktijkgericht onderzoek heeft ECBO – onderdeel van CINOP – samen met mbo-instellingen en onderzoeksinstituten onderzocht welke factoren van invloed zijn bij het samenwerken aan onderwijskwaliteit. Zes factoren zijn hierbij van belang. Deze factoren geven bestuurders en leidinggevenden in mbo-instellingen grip op wat ervoor zorgt dat één team optimaal functioneert en het andere team niet op gang wil komen. Het onderzoeksrapport is gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
DownloadMeer informatie?
José Hermanussen
Professionalisering
José Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Momenteel leidt ze binnen deze domeinen meerjarig NRO onderzoek. Recentelijk was zij ook als projectleider verbonden aan het survey onderzoek Branchecode goed bestuur in het mbo. Daarnaast is en was zij als (deel)projecteider betrokken bij landelijk beleidsmonitoren (OVW/NRO), zoals Sterk Beroepsonderwijs, Toelatingsrecht, de Evaluatie Innovatiearrangement Beroepskolom en de monitor Vakmanschap & technologieroutes. Eerder was zij projectleider van het landelijk onderzoek naar de kwalificatiestructuur als inhoudelijk kader voor leerplanontwikkeling in het mbo. Ze heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies. In dit verband heeft zij o.m. onderzoek verricht naar de impact van landelijke wijzigingen in het beleid ten aanzien van de intake- en plaatsing van kwetsbare doelgroepen in het mbo.