Toekomstscenario’s voor het beroepsonderwijs

11 augustus 2020
Het gebrek aan stage- en beroepspraktijkvormingsplekken (BPV), de digitale vaardigheden van docenten en examinering bezorgen bestuurders, docenten en onderwijsondersteunend personeel uit het middelbaar en hoger beroepsonderwijs slapeloze nachten. Dit blijkt uit het onderzoek dat CINOP recent heeft uitgevoerd over de verwachtingen van docenten, bestuurders en onderwijsondersteuners over het beroepsonderwijs ‘post- corona‘.
Hoewel het merendeel van de respondenten verwacht dat online onderwijs nog tot begin 2021 leidend blijft, zegt maar 20% van hen dat online lesgeven hen goed tot uitstekend bevalt. De ruime meerderheid geeft de voorkeur aan fysiek lesgeven en interactie met studenten. Online lesgeven vraagt daarnaast andere competenties van docenten. Driekwart van de respondenten is het daarover eens.
Andere docentrollen en competenties
Huub Dekkers, bestuurder van CINOP, zegt: “We hebben vier toekomstscenario’s ontwikkeld die laten zien wat de effecten zijn van digitalisering van het beroepsonderwijs, gekoppeld aan de economische verwachtingen. Van onderwijs door ‘online reuzen’, groter is beter, kwaliteit boven alles tot massa-maatwerk. In elk van deze scenario’s zien we dat docenten andere rollen vervullen en andere competenties nodig hebben. Denk hierbij aan rollen als coach, organisator, vakspecialist, co-creator of community manager. Als je bijvoorbeeld vakinhoudelijk georiënteerde docenten een expertrol laat vervullen en mensgerichte docenten de coachrol, krijgen studenten aandacht van professionals die in hun kracht staan. Dat is voor iedereen goed.”
Digitale didactische vaardigheden
Op dit moment is de onzekerheid over de middellange termijn groot: niemand weet hoe de wereld er over twee tot vijf jaar uit zal zien. Daarom is het belangrijk om nu al maatregelen te nemen die in elk van de scenario’s bruikbaar zijn. Een van die maatregelen is het bijscholen van docenten. Om goed online onderwijs te kunnen geven hebben docenten naast digitale vaardigheden ook andere didactische vaardigheden nodig. Huub Dekkers: “Het is belangrijk dat het beroepsonderwijs nu breed inzet op het ontwikkelen van digitale didactische vaardigheden. Niet alleen omdat we die digitale vaardigheden de komende maanden nog nodig hebben, maar juist omdat we zien dat online onderwijs ook op de lange termijn onderdeel blijft van het beroepsonderwijs. Digitale didactische vaardigheden blijven belangrijk, ongeacht of een docent de rol heeft van coach, vakspecialist of community manager.”
Meer informatie? Neem gerust contact met ons op
Huub Dekkers
Algemeen
Huub is een gedreven en ervaren (onderwijs) bestuurder. Hij is verantwoordelijk geweest voor diverse succesvolle verandertrajecten, altijd van visie tot en met executie. Daarnaast heeft hij onderzoeks- en advieservaring opgedaan in binnen- en buitenland, op het gebied van onderwijs, de toekomstige arbeidsmarkt en de kracht van de regio.
Sandra Beugel
Flexibilisering
Sandra is een enthousiaste en daadkrachtige professional die gericht is op het vergroten van maatwerk en flexibiliteit binnen het onderwijs. Vanuit haar onderwijskundige en bedrijfskundige achtergrond, helpt ze onderwijsinstellingen op strategisch-, tactisch- en operationeel niveau de omslag te maken naar meer gepersonaliseerd en wendbaar onderwijs. Naast aandacht voor de inhoud, heeft ze ook veel aandacht de veranderkundige kant van flexibiliseringsvragen. Niet alleen het concept moet kloppen, maar ook de professionals moeten voldoende toegerust zijn om zich de nieuwe manier van werken eigen te maken.
Ester Scholten
Professionalisering
Ester is een breed inzetbare adviseur die haar creativiteit en kennis graag inzet om bij te dragen aan verbetering van het onderwijs. Haar focus ligt op professionalisering van (beginnende) docenten, taalonderwijs en innovatieve onderwijstrajecten.
Judith Jansen
Flexibilisering
Judith is een betrokken en verbindende programmadirecteur van ECIO. Door haar jarenlange ervaring als adviseur en projectleider heeft ze kennis van zaken van het studeren met een functiebeperking en het organiseren hiervan op strategisch en praktisch niveau. Van vloggende studenten tot het implementeren van beleid: in haar werk streeft Judith naar toegankelijk, flexibel en inclusief hoger onderwijs.
Anita Hagen
Algemeen
Anita is als ervaren onderzoeker gespecialiseerd in het signaleren en duiden van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en Leven Lang Ontwikkelen. Ze richt zich op learning & development bij organisaties en onderzoekt en adviseert welke methoden en oplossingen bijdragen aan het continue ontwikkelen van medewerkers zodat zij hun waarde op de arbeidsmarkt behouden.