Flexpraktijk Summa College

Flexpraktijk Summa College

02 april 2020

De bundel: ‘Flexpraktijken, in gesprek met flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs’ bevat inspirerende praktijkvoorbeelden van flexibilisering. Hiermee spelen we in op een veel gestelde vraag naar tastbare voorbeelden van flexibilisering. De complete bundel hebben we afgesloten met een beschouwing op wat er nodig is om te zorgen dat er een doorbraak in flexibilisering komt. Dat hebben we vertaald naar ‘5 tips over wat te doen’ en ‘5 dingen die we moeten laten’.

De zes deelnemende partners geven antwoord op de vier onderstaande vragen:

  • Waarom flexibiliseer je?
  • Hoe ziet flexibel onderwijs eruit?
  • Hoe pak je de verandering aan?
  • Wat levert de flexibilisering op?

De complete bundel bevat de Flexpraktijken van ROC Nijmegen, ROC Friesland, Summa college, Windesheim, Fontys en Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Elke maand publiceren we één Flexpraktijk. De afgelopen maanden verschenen de praktijkvoorbeelden van Windesheim,  Fontys Hogeschool ICT, ROC Nijmegen en CIOS.

Flexpraktijk 5 (van 6): Summa College

De vijfde Flexpraktijk met actuele voorbeelden van flexibel beroepsonderwijs komt van het Summa College. Het Summa college is sinds 2016 bezig om met haar BOL-opleiding Verpleegkunde flexibiliseringsstappen te zetten. De trigger was enerzijds de invoering van een nieuw kwalificatiedossier en anderzijds de conclusie dat de visie op onderwijs een visie op léren moest worden. De student centraal!

Het startpunt was de inrichting van keuzedelen. Hiermee kiezen studenten modules in het generieke deel van het tweede leerjaar. Het digitale systeem SummWise geeft studenten en docenten inzicht in de voortgang. Daarnaast bevat deze tool verschillende werkvormen/opdrachten die de student uitdagen om in wisselende rollen te leren, zoals maker, conceptor, presentator, onderzoeker. Een belangrijke leerervaring was dat er meer coaching nodig was voor docenten om zich de nieuwe aanpak eigen te maken.

In FlexScan termen zit de opleiding Verpleegkunde tussen scenario 2 en 3. De veranderaanpak is sterk bottom-up. De docenten bepalen met elkaar het tempo en stellen: ‘dit heeft meer impact dan als het bestuur zegt welke kant we op moeten’.

Neem contact op voor meer informatie

Gerelateerde artikelen

Anderhalvemeteronderwijs in tijden van corona: welke lessen kunnen we leren van flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs?