Anderhalvemeteronderwijs in tijden van corona

25 mei 2020
Welke lessen kunnen we leren van flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs?
In de afgelopen maanden publiceerden we zes Flexpraktijken vanuit het mbo, hbo en werkgevers:
- Flexpraktijk 1: ROC Nijmegen
- Flexpraktijk 2: Friesland college
- Flexpraktijk 3: Summa college
- Flexpraktijk 4: Windesheim
- Flexpraktijk 5: Fontys Hogeschool
- Flexpraktijk 6: Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland
De snelheid waarmee het onderwijs in de afgelopen maanden is veranderd is indrukwekkend. Digitaal lesgeven op afstand is de norm geworden. Iedere onderwijsinstelling heeft ervaren wat dit betekent en wat de voordelen en de beperkingen zijn. We zien duidelijke parallellen tussen de implementatie van flexibel onderwijs vóór corona en de implementatie van onderwijs in de huidige anderhalvemetereconomie. Welke lessen uit de flexibiliseringspraktijken van voor de coronacrisis zijn toepasbaar in de situatie waarin we ons nu bevinden? Download de samenvattende bijdrage van de zes gepubliceerde Flexpraktijken met hierin de lessen die we kunnen leren van flexibiliseringspioniers in het beroepsonderwijs.
Neem contact op voor meer informatie
Sandra Beugel
Flexibilisering
Sandra is een enthousiaste en daadkrachtige professional die gericht is op het vergroten van maatwerk en flexibiliteit binnen het onderwijs. Vanuit haar onderwijskundige en bedrijfskundige achtergrond, helpt ze onderwijsinstellingen op strategisch-, tactisch- en operationeel niveau de omslag te maken naar meer gepersonaliseerd en wendbaar onderwijs. Naast aandacht voor de inhoud, heeft ze ook veel aandacht de veranderkundige kant van flexibiliseringsvragen. Niet alleen het concept moet kloppen, maar ook de professionals moeten voldoende toegerust zijn om zich de nieuwe manier van werken eigen te maken.
Wouter Jacobs
Flexibilisering
Wouter is een pragmatische en energieke adviseur in het onderwijs in MBO, HBO, inburgering, EVC, publieke- en private context. Vanuit een doelgerichte aanpak, met oog voor mensen en het proces. Door zijn ondernemende houding houdt hij zicht op organisatorische belangen en oplossingen met een veranderkundige aanpak. Hij is een daadkrachtige adviseur die voor verbinding zorgt op meerdere niveaus.
Hans Dekker
Flexibilisering
Hans is een zeer ervaren managing consultant in het onderwijs en project-/programmamanager gericht op beroepsonderwijs dat studenten uitdaagt en mede verantwoordelijkheid geeft. In het bijzonder is Hans gericht op flexibilisering van onderwijs: aansluitend bij het werkveld én de student. In zijn projecten slaagt hij erin om alle partijen tot een productieve samenwerking te brengen. Dat kan gericht zijn op visie- of beleidsontwikkeling, ontwerp van opleidingsroutes en (schoolbrede) implementatietrajecten.