Terugblik: webinar Hybride onderwijs

28 augustus 2020
Op woensdag 26 augustus 2020 vond het webinar ‘Hybride onderwijs’ plaats. In het webinar is ingegaan op vragen zoals: Wat is een hybride leeromgeving? En hoe kun je hybride onderwijs duurzaam vormgeven? Hoe kun je in deze tijden, waarin veel studenten niet naar hun stageplek kunnen, de praktijk naar het (online) klaslokaal brengen? En hoe zorg je dat de studenten daar ook echt van leren? Via de button onderaan deze pagina is het webinar gratis terug te kijken.
“Het webinar bood gevarieerde en inspirerende voorbeelden, inclusief de wetenschappelijke onderbouwing, waarmee scholen hybride onderwijs goed vorm kunnen geven.
”
Deelnemer, webinar Hybride onderwijs 2020
Versterk beroepsonderwijs met de praktijk
Wil jij, (juist) in deze tijden van afstandsonderwijs, de beroepspraktijk versterken door een hybride leeromgeving vorm te geven? Wij kunnen je hierbij helpen met:
- Het verkennen van de wensen die er zijn voor de hybride leeromgeving,
- Het inventariseren van de mogelijkheden die samenwerking in/met de regio biedt,
- De begeleiding van docenten en praktijkbegeleiders.
Unieke aanpak
Uniek in onze aanpak is dat we samen met docenten stapsgewijs onderzoeken en testen hoe de hybride leeromgeving binnen de school het beste kan werken. Een beproefde aanpak bestaat bijvoorbeeld uit het uitvoeren van literatuursprints, op pad gaan met expedities en het ontwikkelen van prototypes die getest worden in de praktijk.
We hebben expertise op het gebied van (reguliere) hybride leeromgevingen, curriculumontwikkeling en pedagogisch didactisch handelen van docenten. Onze aanpak kenmerkt zich door met docenten én studenten de nieuwe leeromgeving te ontwerpen. Deze combinatie van onderzoeken en ontwerpen sluit naadloos aan bij ons DNA. Advies en onderzoek (met ons expertisecentrum beroepsonderwijs ECBO) komen hybride samen in ons werk.
Meer informatie over hybride onderwijs?
- Wat zijn hybride leeromgevingen nu precies? Lees deze publicatie.
- Wat is de impact van de coronacrisis? En, in welke fases zie je dit terug in het beroepsonderwijs?
- Wat zijn toekomstscenario’s voor het beroepsonderwijs n.a.v. de coronacrisis? Lees ons onderzoek.
- Waarom context maken zo belangrijk is voor hybride onderwijs? Lees het hier.
- Wat zijn strategische, tactische en operationele ontwerpafwegingen voor leeromgevingen op de grens van school en werk? Je vindt ze hier.
Op de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven over nieuws en ontwikkelingen rondom hybride onderwijs en aankomende webinars? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Heb je vragen over het vormgeven van hybride leeromgevingen in jouw school? We helpen graag
Tara Schoemaker
Professionalisering
Tara werkt als adviseur vooral op vraagstukken rondom professionalisering van docenten, 21ste-eeuwse vaardigheden en op het thema basisvaardigheden. Ze kent de onderwijspraktijk van zowel vo – als mbo-scholen vanuit haar ervaring als trainer, docent en projectleider. Om onderwijsverbeteringen te realiseren verbindt ze praktijkervaringen graag aan onderliggende onderwijsvisies. Tara is organisatorisch sterk en benadert een vraagstuk graag op multidisciplinaire wijze.
Jeroen Kraan
Professionalisering
Jeroen is een daadkrachtige en analytisch sterke consultant die werkt aan integrale vraagstukken over onderwijsverbetering. Zijn expertise van didactiek, team- en curriculumontwikkeling en veranderkunde leiden tot duidelijke resultaten. Jeroen weet draagvlak te creëren voor verandering door zijn sociale intelligentie en open communicatie.