Tanzania’s overgang naar hernieuwbare energie ondersteunen door versterking van beroepsonderwijs voor elektriciens

Tanzania
Working on renewable energy in in Tanzania

19 augustus 2021

Uitdaging en impact

Tanzania streeft ernaar elektriciteit beschikbaar te maken voor alle huishoudens, vooral op het platteland. Het land is momenteel nog sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen, omdat die vaak de goedkoopste optie zijn. Fossiele brandstoffen zijn echter niet de meest logische optie in een land met krachtige rivieren en 2836 uren zonneschijn per jaar. Als deze hernieuwbare energiebronnen op de juiste manier kunnen worden ingezet, zullen ze als motor dienen om elektriciteit voor iedereen tot stand te brengen.

Om Tanzania meer en meer op hernieuwbare energiebronnen te laten overschakelen en tegelijkertijd elektriciteit voor iedereen te garanderen, moet de hele energiesector aan deze hernieuwbare energiebronnen worden aangepast. Dit betekent een investering in menselijke hulpbronnen en in de ontwikkeling van vaardigheden in de energiewaardeketen. Investeren in technische en praktische kennis en vaardigheden op het gebied van hernieuwbare energiebronnen zal bijdragen tot:

  • Het bereiken van Tanzania’s doel om over te schakelen van traditionele op hernieuwbare energie.
  • Afgestudeerden en lerenden te laten voldoen aan de vraag van de arbeidsmarkt en de werkgelegenheid voor jongeren stimuleren.
  • Het naar voren schuiven van change-agents (zowel studenten als docenten) voor de energietransitie.

Om hernieuwbare energiebronnen zo goed mogelijk in te zetten, moet dus eerst het vereiste beroepsonderwijs en de vereiste beroepsopleiding (TVET) aanwezig zijn. CINOP, het Graafschap College en de Vocational Education and Training Authority (VETA) in Kipawa werken in dit project samen om Tanzania’s overgang naar hernieuwbare energie mogelijk te maken door het versterken van TVET voor elektriciens.

Aanpak

VETA Kipawa biedt cursussen aan voor elektrotechnici aan studenten en aan huidige professionele werknemers die hun vaardigheden moeten verbeteren. Het opleidingscentrum richt zich op de behoefte aan meer aandacht voor het onderwerp hernieuwbare energie in de opleidingsmodules. In het project wordt gewerkt aan het versterken van de kennis en vaardigheden van het onderwijzend personeel dat deze kennis en vaardigheden op zijn beurt weer kan overdragen aan de studenten.

  • Module 1: Technische inhoud: (hernieuwbare energiebronnen in de elektrische sector)
  • Module 2: Onderwijskundige vaardigheden: onderwijstechnieken voor Competentiegericht Onderwijs en Opleidingen (CBET) en PBL-cases (practica).
  • Module 3: Bewustwording en kennisverspreiding voor hernieuwbare energie: het belang van hernieuwbare energie, hoe de rol van rol-model of change-agent op te nemen voor studenten en binnen de bredere samenleving.

Orange Knowledge Programme

Dit project maakt deel uit van het Orange Knowledge Programme dat wordt beheerd door Nuffic en gefinancierd wordt door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Gerelateerde artikelen van onze internationale onderwijsprojecten

CINOP ondersteunt bij een betere structurering van het Bulgaarse beroepsonderwijs

Sluitingsceremonie van project ‘versterking van de capaciteit van vier landbouwhogescholen in Ghana’

Inhuldiging van de rechtswinkel van de University of Legal and Political Sciences of Bamako (USJPB) in Mali