Onboarding startende docenten | Inductieactiviteiten schoolcultuur en beleid

Onboarding startende docenten schoolcultuur
Onboarding startende docenten schoolcultuur

18 november 2021

Kenmerken van de school vormen een belangrijke reden voor de uitstroom van startende docenten. Zoals bijvoorbeeld onduidelijke verwachtingen. Neem daarom startende docenten tijdens de inductieperiode mee in het enculturatieproces. In dit proces wordt de startende docent opgenomen in de schoolcultuur en beroepsgroep én gaat hier actief deel van uitmaken. De docent kan zo beroepsidentiteit ontwikkelen (zich thuis voelen in het beroep) en snel de weg vinden binnen de school. De onderstaande inductieactiviteiten helpen binnen het proces:

  • Een wegwijzer met daarin de belangrijkste informatie rondom systemen, processen en protocollen. Belangrijk hierbij is om de docent de opgedane kennis meteen toe te laten passen in de praktijk.
  • Meelopen bij collega’s met verschillende functies en taken. Doel: een wederzijdse kennismaking om de expertise van de nieuwe collega te leren en mee te nemen in het werk.
  • Kennismakingssessie met peers: laat deze sessies door het management begeleiden om de visie van de school te bespreken.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om startende docenten goed te begeleiden en ze een vliegende start te geven?

Meer lezen over onboarding startende docenten

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Ondersteuning in de klas

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Persoonlijke ontwikkeling