Onboarding startende docenten – Focus op zes fasen tijdens eerste jaar voor de klas

6 fasen startende docenten
6 fasen startende docenten

04 november 2021

Startende docenten maken in hun eerste jaar voor de klas zes fasen door (Moir, 1990). Door deze te herkennen en per fase passende begeleiding en inductieactiviteiten in te zetten, vergroot je de kans op een positieve ervaring en verlaag je de kans op uitstroom.

  1. Anticipatie: vol verwachting en commitment start een docent aan zijn/haar baan.
  2. Overleving: de startende docenten worden direct geconfronteerd met allerlei problemen en situaties die ze niet hadden verwacht.
  3. Ontgoocheling: door de ophopende stress gaan startende docenten over in een nieuwe uitdagende fase. Hier ontstaat onzekerheid over eigen kunde en professionele inzet. Hoelang deze periode duurt, verschilt erg per docent.
  4. Heropleving: met passende begeleiding lukt het de docent om een nieuwe houding te creëren richting het lesgeven.
  5. Reflectie: de starter kan met gepaste afstand terugkijken op de hoogte- en dieptepunten van de eerste periode.
  6. Anticipatie: de starter ontwikkelt een visie op de volgende stappen in zijn/haar werk, wat hem/haar naar een nieuwe fase van anticipatie brengt.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Meer informatie?

Wil je meer weten over wat je per fase kunt doen om startende docenten goed te begeleiden en ze een vliegende start te geven? Wij gaan graag met je in gesprek.

Meer lezen?

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Ondersteuning in de klas

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Persoonlijke ontwikkeling

Onboarding startende docenten | Inductieactiviteiten schoolcultuur en beleid