Leren in tijden van COVID-19: online didactische training voor PPS, Indonesië

16 juli 2020

De huidige ongekende situatie met betrekking tot COVID-19 beïnvloedt ‘leren’ over de hele wereld. Scholen zijn in toenemende mate overgestapt op online onderwijs en leraren zijn de voorhoede die deze leervormen moeten vormgeven. Dit is ook het geval bij de Politeknik Pelayaran Surabaya (PPS) in Indonesië, die TVET onderwijs voor de maritieme sector verzorgt.

Een didactische vaardigheidstraining aangeboden door CINOP voor de docenten van PPS stond reeds in de planning voordat COVID-19 de wereld op z’n kop zette. Omdat een didactische face-to-face workshop niet langer een optie was, ontwikkelden we een online training waarbij iedereen in de veiligheid van zijn huiskamer kon blijven en tegelijkertijd verbonden was met de trainers en mededeelnemers.

Waarom moeten onze projecten doorgaan tijdens de COVID-19 crisis?

Docenten hebben in deze moeilijke tijden al zoveel werk te doen, waarom zou je hun agenda vullen met een online training? Wereldwijd heeft de crisis studenten van alle onderwijsniveaus in duizelingwekkende getallen gedwongen thuis te blijven. Wat we vaak zien –ook bij PPS- is dat de verantwoordelijkheid voor de verschuiving naar online onderwijs bij de docenten zelf ligt. Zij zijn verantwoordelijk om hun eigen weg te vinden in de vele mogelijkheden van online lesgeven en daarbij de juiste tools te internaliseren. De didactische vaardigheidstraining is zo ontworpen dat docenten niet alleen zelf de mogelijkheden kunnen ervaren van online training (werken in groepen, verschillende technologische tools, online energizers, etc.) maar tegelijkertijd hun eigen online lessen kunnen ontwerpen.

Daarnaast –hoewel de verschuiving van online leren in TVET in de eerste plaats moet worden gezien als een noodsituatie tijdens COVID-19- biedt het de docenten nieuwe (online en digitale) vaardigheden die ook van pas komen tijdens face-to-face lessen. De nieuwe vaardigheden gaan dus niet verloren en zijn van het allergrootste belang in dit tijdperk van universele toegang tot digitale hulpmiddelen.

Benieuwd naar onze lessen voor online training?

  1. Ga door met discussiëren!

De docenten van PPS waardeerden onze online discussies enorm. Ja, het is een uitdaging om online discussies op gang te brengen wanneer aan deelnemers wordt gevraagd hun microfoon te dempen wanneer ze niet spreken. De drempel om voor de groep te spreken blijkt online hoger te liggen dan bij face-to-face sessies. Om deze uitdaging het hoofd te bieden hebben we gretig gebruik gemaakt van de chatfunctie van MicroSoft Teams. Voor sommige deelnemers was spreken (vooral in het Engels) een grote barrière, maar schrijven was dat niet.

  1. Bied verschillende werkvormen aan

Wanneer we een face-to-face didactische training aanbieden, zorgen we ervoor dat we uitvoeren wat we prediken en bieden we tal van werkvormen en methoden aan die deelnemers actief maken in hun leerproces. Ook al ben je wat beperkter in de diversiteit van online werkvormen, er zijn veel leuke methodes die je kunt gebruiken. Deelnemers werkten aan groepsopdrachten in aparte MS Teams groepen, ze maakten online storyboards, gaven feedback via post-its, maakten hun eigen korte filmpjes en quizzen. Als facilitators leerden we dat we voldoende tijd moesten berekenen voor deze oefeningen (ongeveer 2x de tijd die je rekent bij face-to-face trainingen).

  1. Meer motivatie door energizers

Online energizers zijn een fantastische manier om de online trainingssessies op te starten na een korte koffiepauze. Over het algemeen merkten we dat het moeilijker is voor participanten zich te concentreren voor een langere periode in vergelijking met face-to-face training sessies. Energizers zijn daarom een welkome en leuke methode om de aandacht te herstellen. De deelnemers streden tegen elkaar in een Kahoot-quiz en in een Music Quiz, ze reisden de wereld rond en raadden hun locatie via Geoguessr en ze losten mysteries op door gebruik te maken van afbeeldingen.

We zijn blij met het resultaat van deze eerste online didactische training en blijven onze online workshops verder ontwikkelen. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via global@cinop.nl

Neem contact op voor meer informatie

Gerelateerde artikelen

CINOP werkt aan ondernemerschapskansen voor jongeren in Koerdistan, Irak

CINOP gaat werken aan inclusief beroepsonderwijs voor vluchtelingen in Oeganda