Een competentiegerichte opleiding voor leraren van de drie landbouwinstituten in Ghana

Img 20211219 wa0006 (1)

06 januari 2022

Vorige maand heeft CINOP de Commissie voor Technisch en Beroepsonderwijs en -opleiding (vroeger bekend als COTVET) gesteund bij het geven van een competentiegerichte opleiding voor leraren van de drie landbouwinstituten. Deze training droeg bij aan de verschuiving van docentgericht leren naar leerlinggericht leren en zal ervoor zorgen dat afgestudeerden van de instituten beoordeeld zullen worden op de benodigde competenties van de Ghanese landbouwindustrie.

Deze opleiding was verplicht gesteld door CTVET om de nieuw ontwikkelde competentiegerichte curricula binnen het project te kunnen accrediteren en deze cursussen te integreren in het nationale kwalificatiekader van Ghana.

Vooraf aan de opleiding vertaalden de leraren zelf de opleiding naar een competentiegericht opleidingsprogramma op basis van hun eigen kennis of ervaring. Momenteel legden facilitatoren van CTVET uit wat nodig is bij het geven van CGT-training en hoe dit geïntegreerd werd in de ontwikkelde beroepsstandaarden, eenheidsspecificatie en leermaterialen en hoe dit te vertalen naar een competentiegericht trainingsprogramma.

Qualitylang

Bovendien hoorden de leraren (die van nu af aan facilitators zullen worden) over de gevolgen van de onderwijshervorming. Een van die gevolgen was de overdracht van de TVET-instellingen voor landbouwonderwijs van het ministerie van Voedselvoorziening en Landbouw naar het ministerie van Onderwijs onder toezicht van de Commissie.

De leraren waren enthousiast over deze workshop. Voor velen van hen was het de eerste keer dat ze deze informatie ontvingen en de plannen van de regering binnen hun hervorming begrepen.

Deze opleiding maakte deel uit van het project: 103827; institutionele versterking van de nationale instanties voor technisch en beroepsonderwijs in Ghana op het gebied van accreditatie, toezicht en beheer.

Gerelateerde artikelen

Sluitingsceremonie van project ‘versterking van de capaciteit van vier landbouwhogescholen in Ghana’

De ontwikkeling van Virtual Reality-trainingsscenario’s in samenwerking met landbouwhogescholen in Ghana

Twee workshops ter stimulering van de gendergelijkheid in Ghana