Driekwart mbo-docenten ervaart hoge werkdruk

Stresslevel door werkdruk en niveau werk
Stresslevel door werkdruk en niveau werk

15 november 2021

Ongeveer driekwart van de docenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) ervaart een hoge werkdruk (kennisrotonde, 2018). Het ervaren van een hoge werkdruk leidt in veel gevallen tot stressverschijnselen en burn-out klachten. Het gevolg hiervan is een negatief effect op de motivatie van de docent en de ervaren competenties.

Voldoende energiebronnen leiden tot minder stress

Het Job Demands Resources model (JD-R model) maakt de relatie tussen werkdruk en de mogelijke gevolgen inzichtelijk (Helms-Lorenz, 2020). Het model geeft het uitputtingsproces weer, waarbij verondersteld wordt dat een hoge werkdruk leidt tot stressreacties. Volgens het motivationele proces leidt het beschikken over voldoende energiebronnen tot hogere motivatie en minder stress.

Houd werkdruk behapbaar

In een inductieprogramma is het van belang dat een startende docent leerzaam werk krijgt, waarbij de werkdruk behapbaar blijft. Zo zorg je ervoor dat de startende docent enerzijds niet verveelt raakt, en anderzijds geen burn-out klachten krijgt. Verschillende manieren om de werkdruk behapbaar te houden zijn:

  • Geef de startende docent geen moeilijke klassen.
  • Geef de startende docent extra tijd voor de activiteiten in het inductieprogramma.
  • Geef de docent voldoende autonomie in het werk.

Meer weten?

Wil je meer weten over wat je kunt doen om startende docenten goed te begeleiden en ze een vliegende start te geven? Wij gaan graag met je in gesprek.

Klik op de afbeelding om te vergroten
Bronnen:
Kennisrotonde. (2018). Hindert ervaren werkdruk het bieden van kwalitatief goed onderwijs in het mbo? (KR. 399). Den Haag: Kennisrotonde.
M. Helms – Lorenz, 2020. De rol van het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren bij de begeleiding van startende leraren

Meer lezen over het begeleiden van startende docenten

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Ondersteuning in de klas

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Persoonlijke ontwikkeling

Onboarding startende docenten | Inductieactiviteiten schoolcultuur en beleid