Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Persoonlijke ontwikkeling

Cinop begeleiding startende docenten persoonlijke ontwikkeling

22 november 2021

Een belangrijke reden voor de uitstroom van startende docenten is het gebrek aan (goede) begeleiding op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Het bevorderen van competenties van startende docenten is van belang om duurzame motivatie te creëren (helms-Lorenz, 2019). We geven hieronder drie tips om goede begeleiding te bevorderen:

  • Zorg voor een mentor. De mentor ondersteunt bijvoorbeeld bij het creëren van een persoonlijk ontwikkelingsplan en houdt de voortgang bij. Hierbij is het van belang dat de begeleiding kleinschalig en informeel wordt georganiseerd.
  • Personaliseer het inductieprogramma. Iedere startende docent heeft andere begeleidingsbehoefte.
  • Stem de begeleiding af op de werkcontext van de startende docent.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om startende docenten goed te begeleiden en ze een vliegende start te geven?

Meer lezen over het opleiden van startende docenten

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Ondersteuning in de klas

Onboarding startende docenten | Inductieactiviteiten schoolcultuur en beleid