Design Thinking als instrument voor cursusontwikkeling agri-business in Oeganda

Design Thinking in Uganda
Design Thinking in Uganda

06 april 2021

Na een week vol workshops voor de ontwikkeling van beroepsnormen samen met succesvolle agri-ondernemers, was het tijd om de docenten van de vijf beroepsopleidingsinstituten bij elkaar te brengen. Van 22 tot 25 maart hebben we Design Thinking workshops georganiseerd met docenten van ADRAA Agricultural College, Amelo Technical Institute, Arua Technical Institute, Moyo Technical Institute, en Koboko Technical Institute. Het doel: het ontwikkelen van een informele korte cursus voor agri-business.

De Design Thinking methode

Design Thinking is door CINOP gebruikt als methode om gedragen oplossingen te genereren voor complexe vraagstukken in het onderwijs en op de arbeidsmarkt voor alle betrokken partijen.

Door de verschillende elementen van de design thinking methode te doorlopen, vonden de ondernemers en docenten oplossingen voor onder andere de volgende vragen:

  • Hoe kan een agri-business cursus voordelig zijn voor zowel Oegandese als gevluchte jongeren?
  • Welke leervormen moeten in de cursus worden opgenomen om studenten voor te bereiden op het starten van een eigen agri-business?

Een indruk van de sessies

Tijdens de eerste ‘inleef’-sessie kropen de docenten in de huid van hun studenten. Ze brachten hun fictieve personages John, Jennifer, Humphrey en Sarah tot leven, inclusief hun gedrag, situatie, behoeften en verwachtingen. Deze activiteit was vooral relevant voor het begrijpen van de verschillende behoeften van jongeren uit de gastgemeenschap versus vluchtelingenjongeren, en mannelijke versus vrouwelijke jongeren in een onderwijsprogramma.

Persona

Persona

In de daaropvolgende sessies ontwierpen de leerkrachten de soorten inhoud en leervormen die het best beantwoordden aan de behoeften van de verschillende soorten leerlingen. Samen met de informatie van de succesvolle ondernemers vormden deze de basis van de korte cursus. De deelnemers werden aangemoedigd om groot te denken, en hun ideeën niet te beperken tot de praktische mogelijkheden.

Het toetsen van de praktische haalbaarheid van de ideeën was de volgende stap. Docenten maakten ‘prototype’ lesplannen van twee uur die in de komende weken getest zullen worden. Stap voor stap wordt de korte cursus agro-business gevormd, gecontroleerd en aangepast tot hij zijn ideale vorm voor zowel docenten als studenten heeft gekregen.

Gerelateerde artikelen van onze projecten wereldwijd

Twee workshops ter stimulering van de gendergelijkheid in Ghana

Het versterken van de positie van kwetsbare jongeren door trainingen en stages in Mosul

Story telling – Een overtuigend internationaal stageverslag als inspiratie voor het bedrijfsleven