Belangrijkste redenen uitstroom startende docenten | Vier categorieën

Belangrijkste categorieën uitstroom docenten
Belangrijkste categorieën uitstroom docenten

08 november 2021

Op basis van onderzoek worden de volgende vier categorieën als belangrijkste redenen genoemd voor de uitstroom van startende docenten (Noordzij & Van der Pers, 2019). Door deze te herkennen en per categorie passende begeleiding en inductieactiviteiten in te zetten, verlaag je de kans op uitstroom.

Categorie 1: het ontbreken van steun en feedback

Bijvoorbeeld het gebrek aan (goede) relaties binnen de school, een slechte relatie met het management en het gevoel van eenzaamheid (Den Brok, Wubbels, & Van Tartwijk, 2017).

Categorie 2: kenmerken van de school

Bijvoorbeeld het gebrek aan duidelijke verwachtingen, ontbreken van/onduidelijkheid over doorgroeimogelijkheden en het gebrek aan communicatie.

Categorie 3: kenmerken van het beroep

Bijvoorbeeld een (te) hoge werkdruk, gebrek aan waardering vanuit de klas, (emotionele) stress en een laag salaris.

Categorie 4: persoonlijke omstandigheden

Bijvoorbeeld persoonlijke en gezondheidsproblemen.

Klik op de foto om te vergroten.

Meer weten?

Wil je meer weten over wat je per categorie kunt doen om startende docenten goed te begeleiden en ze een vliegende start te geven?

Meer lezen over onboarding startende docenten?

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Ondersteuning in de klas

Drie tips voor het begeleiden van startende docenten | Persoonlijke ontwikkeling

Onboarding startende docenten | Inductieactiviteiten schoolcultuur en beleid