Take-off opleiding Steward(ess) bij ROC van Amsterdam

28 september 2020

Meer recht doen aan verschillen tussen studenten, snel toetsen of studenten op de juiste plek zitten en meer opties bieden om te versnellen, verdiepen of vertragen. Dat is waar het team van de opleiding Steward(ess) van ROC van Amsterdam stappen in wil zetten. Samen met CINOP ontwikkelen ze een ‘flight schedule’: een reisplanner waarmee studenten hun leerroute kunnen inzien, uitstippelen en bijstellen. De reis is begonnen, we zijn onderweg. Het eerste reisdoel: werken op basis van leeruitkomsten.

Resultaat van het leren

Een leeruitkomst beschrijft wat een student aan het eind van een leereenheid (vak, module, project) kan en weet. Het beschrijft dus het resultaat van het leren. Nu alle studenten het programma voor een groot deel op afstand volgen, is transparantie belangrijker dan ooit. Daarom start de opleiding Steward(ess) versneld met het werken op basis van leeruitkomsten.

Leerroute aanpassen op de behoefte van de student

Werken op basis van leeruitkomsten helpt om beter zicht te hebben op de eisen per vak en waar de student staat ten opzichte van die eisen. Zo kunnen studenten en docenten hier goed zicht op houden. Beheerst een student de leeruitkomsten al aan het begin van de periode? Dan is versnellen of verdiepen misschien een optie. Is een student nog niet helemaal bij en is er juist  extra ondersteuning nodig op bepaalde gebieden? Dan kan extra onderwijs handig zijn, of juist de ruimte om te kunnen vertragen. Kortom: de leerroute kan aangepast worden op de behoeften van studenten.

Student journey en vervolg

Tijdens de take-off is naast de pilot leeruitkomsten ook gekeken naar alle stappen die nodig zijn om uiteindelijk in de leerroute (student journey) van de student meer flexibiliteit mogelijk te maken (zie onderstaande afbeelding). De pilot leeruitkomsten start op woensdag 7 oktober 2020. Dan wordt uitgewerkt hoe onderwijs en toetsing goed kan aansluiten op de leeruitkomsten die centraal staan. Zodat het onderwijs en de mogelijkheden tot versnellen, verdiepen en vertragen duidelijker zijn en beter aansluit bij de situatie van elke student.

Student journey

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van meer flex-initiatieven, praktijkvoorbeelden en onderzoek.

Meer weten over werken op basis van leeruitkomsten? Bel of mail ons

Gerelateerde artikelen

Gefundeerd praktijkgestuurd leren bij Dulon College en ’s Heeren Loo

(Online) training Ontwerpprincipes flexibel onderwijs bij Windesheim

Onderwijskundige vragen over online leren? Bel de CINOP Helpdesk