Design Thinking bij het Noordbrabants Museum in één dag – het kan én het mag!

Klantcase noordbrabants museum dt

01 november 2021

Het Noordbrabants Museum wil een groter en meer divers publiek in Noord-Brabant bereiken en focust zich in 2021-2024 specifiek op vmbo-leerlingen. CINOP is gevraagd het vierjarige-project te monitoren en te evalueren. Een 0-meting, of in dit geval een Artistieke meting (A-meting), was de eerste stap. Hoe beleven vmbo-leerlingen het museum nu? Geen saaie enquêtes maar een artistieke en motiverende manier van informatie ophalen met de Design Thinking-aanpak. Aansluitend bij de belevingswereld van vmbo-leerlingen. Het leverde tastbare tussenproducten op, waar het Noordbrabants Museum mee aan de slag kan.

“De inzet van CINOP heeft ervoor gezorgd dat we met een energieke start gelijk aan de slag kunnen gaan met ons project”. – Eline Zwart, Noordbrabants Museum

Design thinking cinop

In één dag de Design Thinking-cyclus door

CINOP organiseerde een kick-off met het educatieteam van het museum waarin we in één dag tijdens een Pressure Cooker de gehele Design Thinking-cyclus doorliepen. Doel: een gepaste invulling van de A-meting vinden.

  1. De dag begon met een Service Safari. Tijdens deze vorm van inleven zijn alle deelnemers het museum doorgelopen alsof zij vmbo-leerlingen zijn. Wat denkt/voelt/ziet een vmbo-leerling? Wat vindt een leerling leuk of saai? Alle inzichten en feiten zijn gebundeld in een Stakeholder Map van LEGO. Vervolgens is het bezoek van de leerling inzichtelijk gemaakt in een visitors journey.
  2. Tijdens het definiëren maakten we de randvoorwaarden van het project concreter en tastbaarder: “wat mag wel/niet in het museum?”, vertaald naar de kern: “hoe kunnen we inzicht krijgen in de wensen en verwachtingen van de leerling?”
  3. Tijdens het ontwerpen werden technieken ingezet om de deelnemers uit te dagen zo veel mogelijk leuke ideeën in te brengen voor de invulling van de A-meting. Van een Wie is de Mol? spel tot het maken van vlogs. Door te clusteren ontstond er een top 10. De meest kansrijke ideeën werden doormiddel van Bodystorming verder verkend en geëvalueerd.
  4. Tijdens de prototypefase zijn er vijf concepten gekozen en vertaald naar snelle laagdrempelige prototypes. Alles wat in de buurt lag werd ingezet; karton, LEGO, de kapstok, etc.
  5. Actie: met de tastbare producten in de hand gingen we daarna over tot het testen van de concepten met een expert. De vijf prototypes werden uitgetest bij een museumdocent om zo te leren wat wel of niet werkt.
  6. Leren: de actieve dag is afgerond met een reflectie op de dag.

Het resultaat: inspiratie, nieuwe inzichten en goede ideeën

Aan het einde van de dag lagen er meerdere ideeën voor de invulling van de A-meting, en inspiratie en bewustzijn over de belangrijkste aspecten voor de A-meting. Ook waren er tastbare tussenproducten, waardoor de opdrachtgever goed aan de slag kan met het project.

“Wij waren blij met de consultants van CINOP omdat het ons makkelijk gemaakt was om dingen te bedenken; de juiste stappen en de goede sfeer”. – Eline Zwart, Noordbrabants Museum

Grote impact in korte tijd

Met de Design Thinking-methodiek zorgt CINOP voor inspiratievolle dagen met tastbare resultaten. Met dit Design Thinking-traject laten we zien dat je al grote impact kunt bereiken in korte tijd. Iedereen is geïnspireerd, alle neuzen staan dezelfde kant op en concreet materiaal ligt klaar om verder mee aan de slag te gaan. Van denken naar doen! Bovendien zorgt de werkwijze voor innovatievere resultaten die aansluiten bij de gebruikersbehoefte. Natuurlijk is er nog werk aan de winkel: het toetsen van aannames, verder voortbouwen en uitwerken van de eerste pareltjes, testen met vmbo’ers en nog meer inspirerende werksessies. Maar een goede basis voor het project is gelegd.

Meer weten over Design Thinking?

Wil je weten hoe wij jouw organisatie met Design Thinking verder kunnen helpen? Neem dan contact op met Eveline Vervoort of Mariëlle van Aart, Service Designers bij CINOP.

Klik op de foto om te vergroten.

Meer lezen?

CINOP verzorgt inspiratie sessie tijdens een internationale Hackathon

Design Thinking als instrument voor cursusontwikkeling agri-business in Oeganda