Design Thinking bij het Horizon college

23 september 2019
Herziening van de opleiding heeft de grootste impact als het team zelf vorm geeft aan de verandering. De herziening gaat namelijk niet alleen over het onderwijs, maar ook over samenwerking en invulling geven aan nieuwe doelstellingen.
Omdat het team zelf de opleiding wil herontwerpen, zijn er ook veel vragen van zowel onderwijskundige, veranderkundige als organisatorische aard.
- We weten wat we willen, maar is dat expliciet genoeg geformuleerd?
- Waar moeten we beginnen?
- Hoe houden we de vaart in ons veranderproces?
- Welke onderwijsinhoudelijke principes mogen we niet uit het oog verliezen?
- Welke ontwikkelingen in de rest van Nederland zijn voor ons ook relevant?
Het team Sport en Bewegen heeft CINOP gevraagd om dit proces mede te begeleiden. Dat gebeurt in samenwerking met de teamleider en het kernteam onderwijsontwikkeling.
Onze aanpak
In het begin waren er vooral ideeën. Die zijn inmiddels gekanaliseerd naar concrete uitgangspunten. De vormgeving zal in het nieuwe schooljaar 2019 – 2020 plaatsvinden. Vanaf september 2019 werken we op basis van principes van principes van SCRUM en Design Thinking naar de start van september 2020 met verder gepersonaliseerd onderwijs.
Meer weten over opleidingsteams die met begeleiding van CINOP opleidingen zelf flexibiliseren?
Neem contact op voor meer informatie
Wouter Jacobs
Flexibilisering
Wouter is een pragmatische en energieke adviseur in het onderwijs in MBO, HBO, inburgering, EVC, publieke- en private context. Vanuit een doelgerichte aanpak, met oog voor mensen en het proces. Door zijn ondernemende houding houdt hij zicht op organisatorische belangen en oplossingen met een veranderkundige aanpak. Hij is een daadkrachtige adviseur die voor verbinding zorgt op meerdere niveaus.