Klantcases

Van examenmaker tot excellente examenleverancier

Naam afbeelding

Examenleverancier worden, was en is de ambitie van Stichting Praktijkleren, bekend als onder andere examenmaker voor het mbo (alle ECABO-opleidingen). Zij vroeg CINOP om hierbij te adviseren en ondersteunen.

Rena Punt, senior consultant bij CINOP, vertelt hoe Stichting Praktijkleren het gelukt is om deze ambitie te verwezenlijken.

Dankbaar
“Stichting Praktijkleren heeft het vooral zelf voor elkaar gekregen en het is voor ons heel dankbaar dat we daar een belangrijke bijdrage aan hebben kunnen leveren.

Vraag aan CINOP

De vraag van Stichting Praktijkleren aan CINOP bestond uit verschillende onderdelen. In de eerste plaats ging het om de begeleiding bij het bepalen wat een ‘excellente’ examenleverancier is, het analyseren van wat er moet gebeuren om heel goed te zijn (ten opzichte van de toenmalige situatie) en het adviseren over de manier waarop de stichting de ambitie kan bereiken.

Meewerkend voorman
Daarnaast vroeg de opdrachtgever de consultants van CINOP om de organisatie en de medewerkers te professionaliseren, meestal in de rol van ‘meewerkend voorman’. Dat betekent dat zij werden gevraagd om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van zaken als de beleidsvisie, het handboek examinering, (taal-)examenproducten en het opzetten van de evaluatiecyclus.

Samen boodschappen doen
Samen met CINOP stelde Stichting Praktijkleren een boodschappenlijst op om excellente examenleverancier te worden:



Om alle boodschappen voor Stichting Praktijkleren binnen te halen, was er vanuit CINOP een bestelling nodig uit haar expertisemagazijn:

- Expertise en ervaring op het gebied van examinering in het mbo, op verschillende niveaus (stelsel en uitvoering)
- Expertise p het gebied van toetsen van taalvaardigheden
- Analytische kwaliteiten om 'alles' in de organisatie goed te kunnen bekijken en te concluderen wat er moet gebeuren om de ambitie te halen
- Een goede balans tussen beschouwen en adviseren en 'handen uit de mouwen'. Niet alleen adviseren, maar ook praktisch meewerken aan de uitwerking van het advies (bijvoorbeeld ontwikkelen van proeven van bekwaamheid).
- Goede verstandhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gebaseerd op vertrouwen.
- Fungeren als 'critical friend' en zo blinde vlekken benoemen.

De boel vertragen
Soms tot lichte frustratie van medewerkers van Stichting Praktijkleren heeft CINOP tijdens het begeleidingstraject ‘de boel’ wel eens vertraagd. CINOP deed dit bijvoorbeeld door zeer kritisch te zijn over de examens die ontwikkeld werden. Er moest dan een verbeterslag plaatsvinden waardoor de oplevering vertraging opliep.

Pluim!
Maar Stichting Praktijkleren heeft daarmee wel bereikt dat de kwaliteit van de examens zichtbaar voor alle betrokkenen is verbeterd. En dat heeft in 2012 zelfs geresulteerd in een pluim – “een warme douche” – van de Inspectie voor Onderwijs voor de kwaliteit van haar examenproducten. Hiermee is het doel (het zijn van een excellente examenleverancier) binnen handbereik.

Zelfvertrouwen

Door het goede contact tussen CINOP en Stichting Praktijkleren heeft CINOP een bijdrage kunnen leveren aan professionaliteit, deskundigheid én zelfvertrouwen van de organisatie. De stichting is nu zo ver dat ze het zelfvertrouwen hebben om het verder zelf op te pakken met af en toe ondersteuning of advies van de CINOP-consultants, omdat zij niet vertellen hoe het ‘moet’, maar zij werken met de mensen mee en coachen hen op die manier.

Partnership
Onlangs hebben er twee gesprekken plaatsgevonden tussen de directie van Stichting Praktijkleren en die van CINOP over een partnership tussen hen. Centraal staat hierbij het gemeenschappelijk belang, namelijk goed beroepsonderwijs voor de student en dat ze samen kunnen optrekken in het nastreven van dit belang. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van elkaars netwerken, kennis, ervaringen en contacten. Hiervoor hebben we winkelwagen met nieuwe boodschappen klaarstaan.”

Zoeken

Contactpersoon

 Rena Punt
Rena Punt
Managing consultant
06-51811461

Socialize met CINOP